گه گاه در رسانههای مختلف به اظهار نظرهای نادرست و حتی مغرضانهای بر میخوریم که اثربخشی بنرهای تبلیغاتی را مورد سئوال قرار میدهند! هر چند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارد، ولی تجربه نشان میدهد که استفاده هوشمندانه از بنر بویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثر است.
فرانک کاتالانو مشاور برجسته بازاریابی در سیاتل آمریکا میگوید: "اگر بخواهیم میزان آشنایی با تبلیغات بنر (Banner Advertising) را به مراحل مختلف شناخت افراد تشبیه کنیم ، مثل این است که بگوییم اکنون در پنجمین جلسه ملاقات با بنر قرار داریم؛ اولین جلسه ملاقات با اشخاص جدید معمولاً جلسه آشنایی است و در جلسات بعد بتدریج اطلاعات بیشتری در باره ملاقات شونده پیدا می کنیم و خصوصیات او را بهتر می شناسیم." سخن او اشاره به این نکته است که: بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کاملتری از تبلیغات بنر نیاز دارند تا بتوانند بخوبی از آن استفاده کنند.
بر اساس آمار سازمان بین المللی تبلیغات (IAB)، در سال ۲۰۰۰ میلادی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷٪ کل تبلیغات آنلاین را تشکیل داده است. بویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی میبریم.
بنابراین، تبلیغات از طریق بنر میتواند و میبایست بخشی از استراتژی تبلیغاتی شما باشد، به شرط آنکه به این موارد توجه کنید:
۱- برای بنرهای خود پیامهای جذاب و کوتاه تهیه کنید
بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسهاند. این آگهیها باید نظر بیننده را در مدتی کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالای صفحه باشد، یا در وسط و کنارههای آن، باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد. این آگهیها بخصوص در معرفی نام و مارکهای تجاری بسیار موفق عمل میکنند، زیرا نامها یا تصاویر کوتاه بخوبی در ذهن جای میگیرند. اگر شرکت کوچکی دارید و میخواهید مستقیماً به تبلیغ کالا و خدمات خود بپردازید (یعنی هدفتان معرفی نام تجاری نیست) باز هم بهتر است همین رویه را در پیش گیرید، یعنی کلام و تصویری را انتخاب کنید که به زیبایی و در کمال اختصار پیام شما را انتقال میدهد.
۲- اطمینان یابید که بنرها مخاطب را به جای درستی هدایت می کنند
اگر از بنر برای معرفی سایت خود استفاده میکنید، قابل قبول است که مخاطبان را به صفحه اصلی (home page) سایت بفرستید. اما بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادات خاص طراحی شدهاند، ممکن است با هدایت مخاطبان به صفحه اصلی سبب سردرگمی ایشان شوند. در این موارد، بخصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت این بازدید کنندگان در صفحه اصلی پیشبینی نکرده باشید، احتمالا آنها را از دست خواهید داد.
کریس ماهر، مدیر شرکت بازاریابی M2k در آستین تکزاس می گوید: "اگر کاربر را خسته و سردرگم کنیم، بدون آنکه از ما خرید کند، به سایت دیگری خواهد رفت. این یکی از خطاهای مهمی است که آگهی دهندگان مرتکب میشوند."
بنابراین، بجای آنکه مخاطب را به صفحه اصلی سایت بفرستیم، بهتر است او را مستقیماً به صفحهای که برای پیشبرد فروش طراحی شده ـ و بنرها را به آن مرتبط (لینک) کردهایم – هدایت نماییم. در این صفحه باید محصول یا پیشنهاد خود را به صورت مشروح معرفی کنیم و از مخاطب بخواهیم که با پر کردن فرم محصول را سفارش دهد یا با ما تماس بگیرد. به این ترتیب اگر مخاطب فرم را هم پر نکند، مطمئن هستیم که پیام ما را دریافت کرده است.
۳- تبلیغات خود را هدفگیری کنید
منظور از تبلیغات هدفگیری شده، پیام رسانی به مخاطبانی است که دارای علائق مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و امثال آن هستند. در تبلیغات از طریق بنر این گروهها را میتوان با دستهبندی سایتهای نمایش دهنده آگهی از یکدیگر تفکیک کرد، بطوریکه هر آگهی برای گروه خاصی از مخاطبان پخش شود. نا گفته پیداست که به این ترتیب هزینهها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش مییابد.
۴- تبلیغات خود را با گروههای کوچک محک بزنید
یک وجه امتیاز یا زیبایی تبلیغات اینترنتی این است که با هزینه ناچیزی میتوانید آگهیهای خود را با گروه کوچکی از مخاطبان بیازمایید. همچنین میتوانید بنرهایی با شکلها، رنگها، متنها و اندازههای مختلف تهیه و اثر بخشی آنها را با هم مقایسه کنید. با کمی دقت و حوصله میتوانید پیشنهاد های فروش را به گونهای تنظیم نمایید که با خصوصیات و علائق گروهی مخاطبان سازگارتر شده و بیشترین نتیجه را به بار آورد.
در ایران متوسط هزینه نمایش ۱۰۰۰ بنر در حدود ۱۲۰۰ تومان است، که رقم بسیار کمی است و امکان هر نوع آزمایشی را فراهم میکند. این آزمایشها اطلاعات فراوانی به آگهی دهنده میدهد که ارزش آن دهها و گاه صدها برابر هزینههای مربوطه است. حتی میتوانید هزینه و اثر بخشی تبلیغات بنر را، برای کالا یا خدمات مورد نظر، با سایر انواع تبلیغات سنتی و اینترنتی مقایسه کنید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که تبلیغات بنر در مورد بسیاری از محصولات ارزانتر تمام میشود و نتیجه بهتری دارد.
۵- بخشی از استراتژی کلی تبلیغات خود را به بنر اختصاص دهید
تبلیغات معمولا وقتی بیشترین نتیجه رابه بار میآورد که از رسانهها و روشهای مختلف برای رساندن پیام به مخاطب استفاده کنیم. سازمانها و شرکتهای بزرگ و با سابقه این مطلب را میدانند و میکوشند پیامهای خود را با رسانههای مختلف به مخاطبان برسانند. این شرکتها معمولاً از رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات، تبلیغات محیطی ( پوستر، بیلبورد، اتوبوس،...) بخوبی استفاده میکنند و در سالهای اخیر روشهای مختلف تبلیغات اینترنتی را هم به این مجموعه افزودهاند.
اگر بودجه شما کفاف تبلیغ در رسانههای گرانقیمت را نمیدهد، از سایر انواع تبلیغات آنلاین استفاده کنید. درج آگهی در خبرنامههای آنلاین و ارسال ایمیلهای تبلیغاتی از نمونههایی است که درکنار تبلیغات بنر میتواند به شما کمک کند.
۶- درطراحی بنر از گرافیک، انیمیشن، و سایر جلوه های بصری بهره بگیرید
ترکیببندی، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و موفقیت بنرهای شما دارد. نثر زیبا و روان (که پیشتر به آن اشاره شد) نیز در ترکیب با این عوامل اثرگذارتر میشود. این مجموعه ممکن است مدتها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند.
برای طراحی بنرها از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنید. هزینه طراحی بنر رقم درخور توجهی نیست اما اثر مهمی بر تبلیغات شما دارد.